Nieuwjaarsconcert 10 januari 2014

Een donkere avond, het kerkje bol van publiek en alleen maar kaarsverlichting: tijd voor het Nieuwjaarsconcert! En dat concert werd geopend door de jongste leerlingen, die met brandende sterretjes het kerkje binnenkwamen op de muziek van Happy NewYear van ABBA.

Er waren ontzettend veel leerlingen die een muzikale bijdrage leverden: klein en groot, klassiek en pop, akoestisch en elektrisch: op gitaargebied kwam alles aan bod. We kregen zelfs een paar solo’s op keyboard!

Een avond waarbij zoveel leerlingen deelnemen, er zoveel enthousiast publiek is en er zoveel moois te horen is: dat is een geweldige aftrap voor een geweldig nieuwjaar!  We gaan er weer wat moois van maken!!!

Iedereen ontzettend bedankt voor deelname, bezoek, hulp en enthousiasme.nieuwjaarsconcert

 

 

Workshop ‘En dan… het podium op’ met Enno Voorhorst en Wim Stokwielder 

28 en 29 september 2013

workshop kerk 1“Optreden is een lastig iets! Zelf denk je dat je de enige bent, die daarmee zit, maar niets blijkt minder waar: brok in je maag, hart op hol en wiebelvingers. Er zijn er meer, blijkt uit de opkomst van deze workshop, zo’n 20 deelnemers. We leerden over draken in ons hoofd en verbindingen in de hersenen. Met die wetenschap kun je proberen wat van je angst weg te krijgen. Heel inspirerende workshop, in een bijzondere omgeving en met een superteam: Hermine, Enno & Wim. Super, een aanrader!”

“Ik wil het weekend graag in een aantal woorden samenvatten: leerzaam, inspirerend, spannend, indrukwekkend en bovenal heel gezellig. Een weekend optrekken met mede-gitaristen die optreden ook erg spannend vinden is fijn, je bent niet de enige en probeert allemaal iets te overwinnen. Geweldige ervaring!!”

“Altijd spannend als je voor publiek wilt optreden. Maar met deze workshop van Wim, Enno & Hermine zal het wat beter lukken en de spanning afnemen. Dit door bewustwording van de ‘draken’ in ons hoofd: alle stemmetjes die roepen “dit gaat niet goed, je kunt het niet”. Weg ermee …. Het samenspelen met andere gitaristen was  een feest. En de “catering”  prima. Kortom, een heel inspirerend weekend.”

Workshop structuur en interpretatie door Enno Voorhorst 

24 november 2012

workshop enno 24 november foto 12Zaterdag 24 november, een grijze, mistige dag die de nodigefiles bracht. Daarom begon de workshop ‘structuur & interpretatie’ wat later dan gepland. Met een groep van bijna 20 deelnemers ging Enno (Voorhorst) aan de slag met het behandelen van ingestudeerde stukken door deelnemers.

Een aantal deelnemers had wat voorbereid, zo hoorden we Morenitado Brasil van Farrauto, Lied Ohne Worte van Mertz, Valse Choro van Villa Lobosen de Sarabande van Poulenc. Een zeer veelzijdig programma, waarbij Enno veel uitleg kon geven over de structuur van de diverse stukken en hoe je die kennis kunt gebruiken bij het toepassen van een goede interpretatie.

Want wat doe je nu eigenlijk om een stuk zo spannend mogelijk tespelen? Dit is iets wat soms vanzelf gaat, en wat soms juist helemaal niet wil lukken. Er zit veel wetmatigheid in muziek die je moet herkennen. Simpel gezegd: je moet het stuk als een spannend verhaal spelen met een begin, hoogtepunt en einde en daar zijn allerlei trucjes voor.

Hoewel de workshop voor gitaristen was, is een voordeel van dit onderwerp dat het voor alle muziek geldt en dat je de opgedane kennis kunt toepassen op elk muziekstuk, voor elk individueel instrument, maar ook voor allerlei samenstellingen van instrumenten.

Omdat tijdens de workshop wel bleek dat het erg spannend kanzijn om voor publiek te spelen, ontstond gelijk al het idee voor een vervolg opdeze workshop, zodat ‘het verhaal’ compleet is.

We zijn de serie workshops begonnen met een masterclass, waarbijde vraag rees: hoe studeer je een stuk nu goed en solide in. Die vraag leidde tot een workshop met het onderwerp ‘effectief studeren’, gevolgd door deze bijeenkomst, met het thema  ‘structuur & interpretatie’. Wat is dan logischer om de serie te eindigen met een project ‘En dan … het podium op’. Tijdens deze nieuwe workshop werken we aan omgaan met podiumvrees en hoe je je presenteert op een podium. Ga voor meer informatie hierover naar komende activiteiten.

Brasil Brasil!

28 oktober 2012

Zondagochtend negen uur: het Kunstkerkje in Velp, zon, herfstkleuren, rust. De perfecte ingrediënten om de laatste voorbereidingen voor een paar workshops te treffen.

De eerste workshop werd gegeven door de Braziliaanse gitarist Nelson Latif. Er is veel aandacht besteed aan typisch Braziliaanse akkoorden en ritmes. Onder de deelnemers waren veel gitaristen, maar ook zangeressen en pianisten. Hoewel het niveau van de deelnemers uiteen liep, kon iedereen meespelen en zingen, zodat aan het eind van de workshop het nummer Marinheiro uitgevoerd kon worden door alle deelnemers.

Percussionist Olaf Keus nam de tweede workshop voor zijn rekening. Met zijn brede ervaring op gebied van Braziliaanse ritmes wist hij een unieke workshop te geven, waar geen surdo, pandeiro of tamburim aan te pas kwam. Hèt ingrediënt voor deze workshop was het eigen lichaam. Olaf demonstreerde wat een mooi instrument je lichaam is en leerde deelnemers een aantal ritmes, die door uiteindelijk door elkaar heen werden uitgevoerd. Absoluut spectaculair!

Na de workshops gaven Nelson en Olaf en enkele Braziliaanse vrienden een concert. Daarin versmolten de vingervlugheid, de muzikaliteit en de sensatie van de Braziliaanse en werd het kerkje compleet op zijn kop gezet, waardoor de bezoekers de warmte en veelzijdigheid van de Braziliaanse muziek hebben kunnen beleven.

Dit smaakt naar meer!!

Bezoek atelier gitaarbouwer Menno Bos

28 januari 2012

bezoek atelier Menno BosVeel mensen spelen gitaar, maar wie weet eigenlijk hoe een gitaar er van binnen uit ziet of hoe hij gebouwd wordt. Met een aantal nieuwsgierigen ging ik op 28 januari naar Groessen, om een kijkje te nemen in het atelier van Menno Bos, een gitaarbouwer die al 15 jaar samenwerkt met Theo Scharpach.

Nadat we zijn atelier aan het einde van de wereld hadden gevonden, kregen we tekst en uitleg van Menno. Geen standaard verhaal, maar inspelend op de vragen die werden gesteld. Ik vond dat erg leuk, omdat je dan die informatie krijgt waar je het meest benieuwd naar bent.

De gitaren van Scharpach zijn bijzonder! Door hun bouw, hun verschijning en hun klank. En omdat niet iedereen dagelijks een gitaar van meer dan 10.000 euro in de handen heeft, was het ook een ervaring om een keer op zo’n bijzondere gitaar te mogen spelen.

Al met al een leuke en leerzame ochtend, en Menno: bedankt!!

Flamenco avond

19 januari 2012

Vrijwel iedereen denkt bij het horen van deze kreet aan Spanje of Spaanse muziek en een aantal mensen zal automatisch dansbewegingen maken of in de handen klappen. In feite maak je dan bewegingen die hun oorsprong vinden in de Flamenco, de volksmuziek uit Andalusië (Zuid-Spanje), die zang en dans met gitaarbegeleiding omvat.

Op 19 januari 2012 hebben we met een aantal mensen een ‘reis’ gemaakt door de wereld van de Flamenco, om nader kennis te maken met de vele kanten van deze cultuur. Begin en eindpunt van de reis was het Kunstkerkje van Velp (NB), waar Henk Westhiner een lezing gaf over de geschiedenis van de Flamenco. Henk is als docent gitaargeschiedenis en methodiek werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Daarnaast geeft hij gitaarles aan jong talent. Hij vertelde dat flamenco van oorsprong niet meer was dan puur zang! Pas in een veel later stadium kwam de gitaar als begeleider bij de Flamenco. Het verhaal van Henk werd geïllustreerd met veelzijdige muziekvoorbeelden, van pure Flamencozang – de Tonà tot het meer theaterachtige Flamenco met dans, gitaren en mooie kostuums.

Na de pauze volgde een lesworkshop door Manito, een gitaarvirtuoos met een geheel eigen stijl. Vanaf zeer jeugdige leeftijd bespeelt Manito de Spaanse gitaar met grote passie. Deze passie en een uitstekende (eigen) techniek maken het luisteren en kijken naar deze grootmeester tot een waar genot. Zijn workshop bestond uit het behandelen van een aantal typische flamencotechnieken. Daarnaast liet hij horen hoe het klinkt, als je die technieken allemaal kunt toepassen: echt supergaaf!!!

Dit alles in combinatie met de bijzondere sfeer van het Kunstkerkje, kaarslicht, wijn, tapas en een ontzettend leuke groep deelnemers maakte deze avond heel waardevol!

Einduitvoering 2011 

2 juli 2011

¡Ola! Vamos a hacer músicajuntos?  Ofwel: zullen we samen muziek gaan maken? Op 2 juli is deze wens in vervulling gegaan en hebben velen met elkaar muziek gemaakt. De avond was de afsluiting van het leisseizoen. Er werd een zeer gevarieerd programma aangeboden: samenspel, klassiek, akkoorden, met zingen, maar vooral: Spaans! En dan speciaal de sfeer van een avond in een Madrileens flamenco-café.

Na het ‘officiële’ deel bleven velen nog na, voor een glas wijn,tapas en nog meer muziek. Manito heeft ons een privé concert gegeven en daarna werd er nog volop geïmproviseerd in flamenco-stijl. Ik kijk terug op een zeer geslaagde avond en wil bij deze iedereen die een bijdrage heeft geleverd, of dat nu een muzikale bijdrage was of een helpende hand bij de organisatie, nog heel erg bedanken!

Workshop techniek en interpretatie door Enno Voorhorst

18 juni 2011

Elke gitarist kent het wel: je bent bezig met een stuk en er zit een loopje in wat je maar niet in je vingers krijgt, een vingerzetting die niet lijkt te passen of een muziekstuk waarbij je niet de juiste toon weet te treffen qua sfeer. Een aantal van dit soort remmende factoren is aan de orde gekomen tijdens de workshop die Enno Voorhorst op 18 juni 2011 in het Kunstkerkje van Velp verzorgde. De workshop begon met een soort masterclass-onderdeel, waarbij vier deelnemers een door hun gekozen stuk konden laten horen, waarop Enno aanwijzingen kon geven om het stuk, waar nodig, beter uit de verf te laten komen. Het ging daarbij vaak over het gebruik van de juiste of een goede techniek, maar ook om om interpretatie.

Halverwege de dag was er een groepsles techniek. Tijdens deze groepsles werd een aantal basistechnieken behandeld, die simpel lijken maar o zo essentieel zijn voor o.a. solide gitaarspel en het beheersen van je instrument.

Ter afsluiting waren er nog vier masterclass-leerlingen, waarbij Enno weer aanwijzingen gaf. Omdat de aanwijzingen heel duidelijk waren, konden ze tot op zekere hoogte ook direct toegepast worden, waardoor het verbeterde resultaat al snel hoorbaar was. Al met al een ontzettend leuke en leerzame dag, die zeker voor herhaling vatbaar is!